Welkom bij 02plus.nl!

Deze site is gewijd aan mijn grote hobby: de BMW-02...
Hoe is het ooit zover gekomen? Ik denk dat twee jeugdervaringen bij mij het 02-virus hebben veroorzaakt.

Het begin

De eerste ervaring vond plaats toen ik een jaar of 15 was en ‘s zaterdags bij mijn oom ging sleutelen. Op een gedenkwaardige zaterdag moesten we de koppeling van de blauwe 2002 van een andere oom vervangen. Aan het eind van de middag werd ik door medemonteur Wim naar huis gebracht. De weg van Schijndel naar huis is een smalle bochtige weg afgewisseld met rechte stukken. We vertrokken en Wim vond het tijd om de koppeling te testen. Op het eerste het beste rechte stuk liet hij het motortoerental zakken in de derde versnelling en trapte het gas vervolgens vol in. Wat gebeurde er? Ik, alleen de 60 pk van mijn vaders Mercedes 200D gewend, schrok me kapot van de enorme klap en de daarop volgende acceleratie. De 02 ging harder in zijn drie dan de Mercedes op topsnelheid…….

Hard en snel

De tweede ervaring was enkele jaren later. Nadat we naar de disco waren geweest kregen we een lift van Rien, fanatiek BMW’er uit ons BMW-dorp. We persten ons met z`n drieën achterin deze (óók alweer blauwe) 02. En nummer vier nam plaats op de bijrijdersstoel. Rien vertrok over diezelfde bochtige weg waarop ik enig jaren geleden mijn eerste ‘traumatische’ 02-ervaring had gehad.

De laaggelegen 02 leek nog harder te gaan dan de auto in mijn herinnering van enige jaren terug. Rien kende de bochten blind en de zware lading scheen de 02 niet te deren. Ingeklemd tussen mijn vrienden en in een alcoholroes was deze rit erger dan een ritje in de Phyton. Ik werd er in ieder geval net zo misselijk van. Wat was ik blij dat ik thuis was! Eén ding wist ik zeker: zo`n auto wilde ik ook. Helaas kon een arme mts-student als ik zo’n beest niet betalen, en moest ik het met mijn moeders Fiat 127 doen. Dat arme autootje heeft twee motorrevisies ondergaan, voordat het uiteindelijk met een Daf in aanraking kwam en naar de eeuwige binnenwegen werd verbannen. Mijn twee jongere broers dachten anders over de kosten van een 02. De eerste 02’s verschenen op de oprit bij ons thuis, achter de pa zijn Mercedes. Ík mocht ze repareren en erin testrijden. In die tijd zijn er misschien wel tien in hun bezit geweest. Twee van die exemplaren, een 1600-2 en een tii bleven als aandenken nog tien jaar achter in de loods van mijn vader.

Blauw!

Ik ontmoette Annette en de 02 was enige jaren uit beeld. Ik was van arme student naar arme monteur gepromoveerd, nog steeds zonder 02. Het leven ging verder tot in het begin van de jaren ‘90 mijn broer een 1502 over had waar zijn vrouw een jaartje of zo mee gereden had. Ik kocht hem over en hij moest natuurlijk blauw worden, gezien mijn eerdere ervaringen met blauwe 02`s. De twee auto’s die nog in de loods stonden dienden als donor, en leverden het dak en de remmen. In een autoblad las ik over het bestaan van de BMW-02 Club Nederland en meldde me meteen aan als lid. Eén van de eerste evenementen waar ik naar toe ging was de ‘technische avond’ die toen nog in Driebergen werd gehouden.

Na enige maanden was de 02 klaar en kon de irritant trage Opel Ascona GT, waar we toentertijd in reden, verkocht worden. De 1502 viel wel een beetje tegen met zijn 75 pk maar ’t was een 02! Na ongeveer een half jaar heb ik bij Henk Deelen een 320i gekocht. De motor met bak werden in de 02 gebouwd, compleet met injectie. De hobby was geboren! Tot nu toe ben ik een fanatiek 02-rijder gebleven, met de nadruk op ‘rijder’ en het naar mijn voorkeur tunen van de auto. Op het moment heb ik meerdere 02 `s maar hierover verderop meer.

Veel plezier op deze site!

Ad