MIJN 02's

Mijn huidige 02 is een 1600-2 van januari 1970. Ik vond hem bij ons in de buurt in een timmerwerkplaats waar hij enige jaren onder de houtkrullen gestaan had. Naast hem stond een 1502.

Na enig onderhandelen kon ik ze meenemen voor 2200 gulden .De vorige eigenaar verbaasde zich toen ik de auto op kwam halen. Ik kwam met een verse accu en een kannetje benzine naar Haren, binnen vijf minuten liep het beestje dat vijf jaar stil had gestaan...

Thuisgekomen werd de 320i techniek van mijn 1502 samen met enig plaatwerk getransporteerd na de 1600-2.Van de 1600-2 techniek inmiddels niet veel meer over . Door de jaren heen heb ik zo een beetje alles veranderd en verbeterd naar mijn smaak . De injectie is verdwenen en vervangen door webers. Er is een vijf bak gekomen de motor is geoptimaliseerd en gereviseerd .Het onderstel is aangepast met bilstein dempers en autosportveren met schroefbussen om de auto op de juiste hoogte te stellen..De remmen zijn op de tii poten zijn voorzien van geventileerde schijven zodat je niet bij de derde bocht op zantvoort meteen in de grintbak vliegt.

Technische specificatie

Carrosserie 1600-2
Onderstel Bilstein sport dempers
Autosport veren
In hoogte verstelbare veerpoten
Camber aangepast (0 graden)
Ti - achteras
ATS 6J ET 28
Achter Vredestein T-trac 185-70-13
Voor Toyo 600 F8 185-70-13
Remmen

ti voorpoten
Remklauwen 635i
Geventileerde schijven (323 i)
Ferrodo remblokken (ford cosword)
Ti achter remmen

Motor

121 2.0 (320i)
2045 cc (maximale overmaat )
1 mm gevlakte en geflowde cilinderkop
320 i zuigers
Kent 280 graden nokkenas
45 dcoe webers
M3 oliefilterhuis t.b.v oliekoeler en zenders
M3 oliepomp
150 pk 6000 rpm
200Nm 3990 rpm
Tussen 3500 en 6300 rpm minmaal 190 Nm beschikbaar

Koeling

Radiateur uit een opel manta gsi ( ja ik heb er spijt van).
Elektrische ventilator uit een citroen bx (was die nog ergens goed voor)
Oliekoeler
M3 filterhuis met thermostaat en opnemers

Transmissie

5 bak economic
Shortschift
3.91 25% sper

Interieur

Ass sportstoelen
Bmw sportstuur
Olietemperatuurmeter
Oliedrukmeter.

Prestaties

0 tot 100 8.1 seconde
Topsnelheid 203 km.pu

Zijn vervanger

Na intensief gebruik begint de carrosserie van de 1600-2 flink wat gebruiksporen te vertonen .Omdat ik niet jaren zonder nultwee wil heb ik besloten om een vervanger te bouwen zodat ik kan blijven genieten van de nultweepret . Ik wil er geen geheim van maken maar ook deze 02 zal verre van origineel blijven . Om te beginnen met de carrosserie heb ik een stalen uitbouw gemaakt zodat ik eindelijk voldoende rubber onder de auto kan zetten(er liggen 7 j ATS klaar met 205 fulda banden). De achterwielophanging zal met veerpoten werken zodat ik de in de autosport gebruikelijke veren en dempers kan gebruiken. Hiervoor heb ik de veerdomes van de E21 gebruikt . Er komt een verstelbaaronderstel onder. Het interieur moet type een Alpina style worden. En ik wil een nieuwe nog betere 02plus-motor bouwen een uitdaging op zich . Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

De clubauto

De clubauto is een 1602. De laatste twee jaar werd hij ter beschikking gesteld door ons op lelystad.Er is druk gebruik gemaakt van de auto door 02ers die hun eigen auto willen sparen en toch een keer op het slalomcircuit willen rijden zelf The Stig heeft er een paar rondjes in gereden. Het onderstel is verlaagd en voorzien van koni`s er is een turbo uitbouwset gemonteerd .Voor zitten er 195-50-15 continentals onder en achter 205-50-15 vredesteins. De motor is standaard en voorzien van webers zonder luchtfilter komt hij rond de 100 pk. Verder is de remmerij standaard gebleven en het interieur kaal gemaakt om gewicht te besparen. Er zijn plannen tot verbetering van de auto. Een twee liter licht op de plank en we hebben nog een 304 nokkenas.